Zajímavá myšlenka, nad kterou se sluší zamyslet. Jaké jsou kompetence budoucnosti, co bude muset člověk umět, aby byl úspěšný za 10 nebo 20 let?
Dnešní článek není o posuzování kvality českého školství, ale slouží spíše k zamyšlení nad dnešní zrychlenou dobou a nad tím, jak rychle se mění pracovní trh a všechno kolem nás.
Jak moc musím být mladý, aby mi tzv. neujížděl vlak
Často přemýšlím nad tím, že jsem relativně mladý člověk a větší polovinu života mám před sebou (více o mě se můžete dozvědět v tomto článku). Někdy si však připadám už stará na to, abych stíhala všechny trendy kolem sebe a neujížděl mi vlak. Každý to má jinak, každý vnímá tyto věci jinak a také, každý se detailněji věnuje jinému tématu.
Co je ale jasné, že v dnešní době nemůžeme zdaleka vědět a umět všechno, ale možná pouze stačí se orientovat, mít přehled a být ochotný přijímat změny a učit se. Nejde tedy o věk, v každém věku nám může ale také nemusí ujíždět vlak.
Informace v době minulé a současné
Vzpomeňme si na dobu, kdy se psaly knihy ručně. Lidé měli k dispozici mnohem méně informací a neměli ani možnost se vzdělávat. Možná to měli jednodušší, živili se rukama, obstarávali si sami jídlo a své živobytí obecně, nebyli obklopeni tolika pravidly jako dnes. Prostě žili.
My dneska máme spoustu pravidel, které nás svazují. Máme spoustu informací, které nás stresují. A také si neobstaráváme jídlo rukama nýbrž v obchodech, kde je široký výběr. Chodíme do práce, která nás ne vždy baví, a hlavně ne vždy v ní vidíme smysl – ano, i práce na poli nemusí být zábavná, ale je smysluplná (s nadsázkou: „nezasadím brambory, nebudu mít v zimě co jíst“).
Vše má vždy dvě misky vah. To že máme svět plný možností s sebou bohužel nese i více stresu nebo rychle se měnící podmínky pro život/studium/schopnosti a kompetence.
Zdroj: pixabay.com
Kompetence budoucnosti
S určitou mírou automatizace a digitalizace se podle mého názoru bude svět zaměřovat hlavně na kompetence, které souvisí s lidskou podstatou. Co chci touto složitou větou říci? I když budou roboti, i když budou automatické stroje, tak lidský přístup a podstata člověka tu bude stále a o to více bude důležité se zaměřit na podporu lidských schopností jako je komunikativnost, sociální cítění, zvládání emocí apod. Měli bychom se na to více zaměřit, abychom jako lidé nezakrněli a ten lidský přístup si udrželi. Právě to z lidí dělá lidi.
Zní to až paradoxně, že s příchodem počítačů v minulém století jsme se učili ovládat tyto stroje a také myslet jako tyto stroje, ale v budoucnu se možná budeme učit být zase lidmi, jelikož nás dneska technologie ovlivňují možná až přespříliš.
Další velmi důležitou schopností bude ochota a umění se učit. To tu samozřejmě bylo vždycky, ale do budoucna to bude ještě více důležitější.
Zdroj: pixabay.com
Doba „onlajnová“
V tomto směru si myslím, že díky pandemii covid došlo k velké změně a můžeme říci, že už to nikdy nebude jako před pandemií. Nemoc COVID-19 nás mnohé naučila a posunula nás dále. V poslední době se snažíme jako lidé najít ten správný balanc mezi tím, co lze dělat online a co ne.
Je pro mě velké překvapení, že právě mladí vyhledávají více osobní kontakt a také se snaží více trávit čas mimo sociální sítě. Preferují spíše osobní schůzky před online schůzkami a celkově je pro ně mezilidský kontakt důležitý.
I tak se online doby už pravděpodobně nikdy nezbavíme. Bude součástí našich životů. Bude však jen na nás, jak hodně budeme online prostředí využívat například pro komunikaci nebo v jiných oblastech.
Zdroj: pixabay.com
Kam dál?
Více o digitalizaci v nakupovaní:
- Mé největší objevy v digitalizaci nákupním světě, které mi ulehčují život – inspirace pro jiné
- Účtenky z obchodu a digitalizace v oblasti nakupování
Další témata: Sharenting – co to je a jak s ním pracovat
Úvodní foto: pixabay.com. Děkujeme za poskytnutí úvodního obrázku zdarma, celý zdroj je pod tímto odkazem
3 thoughts on “Připravují školy děti na budoucnost, když dnes 65 % budoucích pracovních pozici neexistuje”