Je doba digitální. Digitalizovat se dá všude, kde jen nás to napadne. Jak s digitalizací začít v oblasti nakupování? A jak je to s účtenkami?
Trocha statistiky o účtenkách
Podle průzkumu společnosti Ideasense se v Česku tiskne ročně asi 5 miliard účtenek, na což padne ročně asi 80 tisíc stromů. Zhruba polovina účtenek přitom končí během chvilky v koši. Nemá tedy vůbec důvod, takové účtenky tisknout. Dle tohoto průzkumu je také jasné, že více než 90 % Čechů schovává účtenky nejvíce kvůli případným reklamacím. Asi 70 % lidí si účtenku nechává, aby mohli po zaplacení v klidu zkontrolovat, zda zaplatili správnou částku.
Obecně o digitalizaci
Součástí našich životů by již měla být určitá míra digitalizace. Zároveň by nás neměla nijak omezovat a způsobovat nám stres. Ne vždycky se to podaří udělat.
V každém případě je potřeba myslet na to, že by nám to mělo usnadnit život a měli bychom v tom vidět smysl a důvod, proč to děláme. Někdo se snaží snižovat svou „ekologickou stopu“ tím, že sníží produkci odpadu (účtenek, plastových kartiček, …). Pro jiného může být důvod i to, že prostě musí, protože je to dané např. zákonem. Každý si musí najít svou vlastní cestu.
Jak je to s digitálními účtenkami v obchodech?
Některé obchody mají svou vlastní aplikaci, která je propojená s jejich zákaznickou kartičkou. Pokud tedy při nákupu kartičku pravidelně načítáte, tak se vám v aplikaci ukládají i účtenky.
E-shopy často fungují na podobné bázi. Většinou je potřeba mít na e-shopu vlastní účet, tedy člověk musí být zaregistrován.
Některé obchody dokonce nabízí i možnost, že vám účtenku vůbec nedají (pokud nechcete), a naleznete ji pouze v aplikaci. Mnoho lidí účtenky ani nechce, tak je to také skvělá cesta, jak odlehčit životnímu prostředí.
Je digitalizace pro všechny?
Jednoznačně je. Co bude ale jiné je ta cesta – pro někoho to bude náročnější a pro někoho to bude velmi jednoduché. Přemýšlela jsem nad tím, zda existuje nějaká skupina lidí, kteří v digitalizaci mohou tápat nebo se jim do ní nechce. Přišla jsem na to, že sem mohou spadat staří lidé (samozřejmě ne všichni) a také lidé, kteří nepracují s počítačem a vystačí si s klasickým (tlačítkovým) telefonem. Oni totiž nemají potřebu digitalizovat. Takových lidí určitě existuje mnohem více. Berme na ně ohled, vysvětlujme, podpořte je, mluvte s nimi o změnách.
Zákaznické kartičky, které jsou pouze digitální. Jak to obejít?
V některých obchodech po vás vyžadují „digitální“ zákaznickou kartičku (v chytrém telefonu), abyste mohli dostat slevu. I u nás v rodině máme babičku, která vlastní tlačítkový telefon a nemá tedy žádnou možnost takovou kartičku mít.
Vymysleli jsme, že pro ni vytvoříme kartičky starou dobrou formou – prostě klasické kartičky do ruky. Jak na to? Níže naleznete návod.
Pracovala jsem s tím, že máme všechny kartičky nahrané např. v aplikaci Portmonka, která vám umožní mít kartičky na jednom místě a nemusíte tak mít velkou a plnou peněženku. Pro operační systém Android je dostupná zde, pro operační systém iOS je dostupná zde.
- V aplikaci Portmonka si postupně otevřete všechny kartičky a uděláte si z nich printscreen (fotku obrazovky – ve většině telefonech stačí stisknout současně vypínač a tlačítko snížení hlasitosti).
- Fotky poté upravte – ořízněte nepotřebné a upravte si je, aby odpovídaly požadované velikosti (např. podle pouzdra, do kterého je budete vkládat).
- Kartičky vytiskněte nejlépe na tvrdý papír. Vložte do pouzdra a máte hotovo. Pokud máte možnost kartičky zalaminovat, i to můžete udělat, pak kartičky vydrží déle a nebudete je muset dávat do pouzdra.
- Takto vytvořené kartičky jsme poskytli s instrukcí, že je potřeba u pokladny říci, že se jedná vytisknutou kartičku z digitální aplikace. Pokud by prodavačky nechápavě koukaly, stačí je jen přesvědčit, ať prostě naskenují kód.
Vím, že zrovna toto není cesta k udržitelnosti, nicméně je to přesně ten případ, kdy osoby v mém okolí digitalizace omezuje a v tomto případě není jiná možnost a je to nejlepší možné řešení.
Jak to máte s digitalizací nastavené vy? Jste pro nebo proti? Baví vás nastavovat si nové postupy v digitálním světě?
Kam dál?
Více o digitalizaci v nakupovaní: Mé největší objevy v digitalizaci nákupním světě, které mi ulehčují život – inspirace pro jiné
Více o kompetencích budoucnosti: Připravují školy děti na budoucnost, když dnes 65 % budoucích pracovních pozic neexistuje
Další témata: Sharenting – co to je a jak s ním pracovat
Úvodní foto: pixabay.com. Děkujeme za poskytnutí úvodního obrázku zdarma, celý zdroj je pod tímto odkazem
3 thoughts on “Účtenky z obchodů a digitalizace v oblasti nakupování”