Podnikatelky jsou spokojenější než zaměstnankyně, ale musí překonat strach

Do vlastního podnikání se vrhá stále více žen. V současné době jich na vlastních nohách stojí přibližně 250 tisíc. Zajímavé je, že o vlastním podnikání začínají ženy uvažovat na mateřské dovolené. Proč se vrhají do rozjezdu vlastního businessu? A jaké překážky musí překonávat?

obrázek

Z průzkumu, který si nechala zpracovat Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, vyplynulo, že podnikatelky jsou se svou prací a způsobem života spokojenější než ženy závislé na jednom zaměstnavateli. Čím dál více si uvědomují výhody své nezávislosti. To vede k tomu, že jsou spokojenější se svým způsobem práce a s výší svého příjmu – ta vyhovuje přibližně povlovně z nich oproti třetině u zaměstnankyň.

Ženy poskytují služby

Co se týká typu podnikání, tak nejvíce respondentek má zkušenost s poskytováním vlastních služeb, přičemž asi pětina žen by si do budoucna chtěla vyzkoušet prodej vlastních produktů přes internet. Ženy podnikají také v oblasti MLM (např. prodej kosmetiky), v oděvnictví, módě, umění, provozují pekárnu, cukrárnu, restauraci, školku, kavárnu, občerstvení, květinářství nebo zahradnictví.

Před začátkem podnikání ženy nejčastěji musí překonat strach z toho, že se neuživí. K překážkám rozjezdu vlastního byznysu patří také nedostatek finančních prostředků, chybějící nápad, nedostatek informací nebo chybějící podpora v okolí. Často ženy také uváděly jako překážku strach s podnikáním začít nebo nejistotu.

„Ženy jsou opatrnější a daleko citlivěji vnímají rizika. Více než muži domýšlejí problémy, což je ale s ohledem na řízení rizik dobrá zpráva,“ komentovala výsledky průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

Nebaví nás to v práci

Nejvíce žen začíná podnikat mezi 25. a 34. rokem (není od věci, že jde o věk, když se ženy stávají matkami). Nejčastějším impulsem pro rozjezd vlastního podnikání bývá, že ženy nebaví jejich stávající zaměstnání. Ženy přiznaly, že rozjezd vlastního podnikání jim může pomoci nastartovat podpora rodiny, našetřené peníze, srozumitelné informace o podnikání nebo přesvědčení o poptávce.

Jako startovní kapitál pro rozjezd vlastního podnikání ženy uváděly nejčastěji částku mezi 50 000 a 200 000 korun. Peníze potřebují zejména na nákup materiálu, zboží a vybavení. Nejčastěji považují respondentky za minimální únosný podnikatelský čistý příjem 20 000 až 30 000 Kč. Podnikatelky pak reinvestují do podnikání přibližně stejný objem peněz, jaký užívají na osobní a rodinné výdaje.

Od podnikání (práce snů) ženy chtějí, aby se jim finančně dařilo a práce je bavila, resp. naplňovala. Tento přístup je shodný s muži, u kterých z velké míry převládá právě potřeba finančních a společenských benefitů.

Práce snů podle žen

  • „Taková, jaká je – s možností pracovat odkudkoliv na světě, s volnou pracovní dobou a za odpovídající příjem, to jediné by se v mé situaci mohlo zlepšit. Aby se v Česku v profesích, jako jsou ty umělecké, platil nejen čas strávený prací, ale i know-how.“
  • „Práci snů si představuji jako rovnováhu mezi pracovním a rodinným životem. Důležité je mít i čas na sebe a své koníčky. Práce by měla člověka naplňovat a měl by vidět za sebou i výsledky a samozřejmě práce musí být i kvalitně finančně ohodnocena.“
  • „Práce snů je každá, do které se ráno po probuzení těšíte, což mám i nyní. Práce snů je i o lidech, kteří se během vás celý den točí, a jste s nimi v kontaktu. Samozřejmě, když večer nebo za týden spočítám své finance a jsem v plusu, tak je to také měřítko.“

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.