Jak zhubnout po porodu miminka?

physiotherapy-595529_960_720

„Asi se mnou budete souhlasit, že když se člověk dostane konečně na váhu, o které dlouho snil, má z toho radost. Umíte si proto představit, v jakém rozpoložení jsem byla, když jsem se v té době dozvěděla, že jsem těhotná… šťastná a také v rozpacích,“ píše naše redaktorka Kateřina Doul. Holčička už je na světě a poporodní kila dole. Jak se Katce podařilo zhubnout?




Žádné těhotenské chutě mě sice během těhotenství nepostihly, nicméně vidina toho, že kdy jindy si dopřát čokoládku navíc, když z vás tak či onak bude koule, byla velice lákavá. A tak co vám budu povídat, dala jsem si cokoliv, na co jsem měla momentálně chuť. Bohužel se jednalo především o sladké. Není proto divu, že při cestě na glukózový test jsem měla děs v očích. Naštěstí dopadl skvěle. A přestože jsem se v jídle opravdu nehlídala, nakonec jsem přibrala celkově něco málo přes třináct kilogramů. Vzhledem k tomu, že se za ideální váhový přírůstek považuje rozpětí od 11 do 15 kilogramů, říkala jsem si zlatá střední cesta. I tak mě ale ta představa, jak budu shazovat ne pět, ne deset ale skoro čtrnáct kilogramů děsila. Na druhou stranu, když se těšíte na miminko, nějaká hmotnost jde nakonec tak trochu mimo vás… alespoň do porodu.

Když kilogramy ubývají

Co se týče sportu, rozhodně se nemohu považovat za nějakého velkého sportovce. Běhání ani posilovna mě nikdy nebavily a byla to pro mě spíše povinnost než zábava. Kondici si však již třetím rokem udržuji pomocí jógy, kterou mohu doporučit naprosto každé ženě. Zároveň velice ráda chodím na procházky, které jsem si mohla bez problémů užívat téměř až do porodu. A pokud jde o jógu, poslední lekci jsem si zacvičila přibližně týden před termínem. Jóga má tu obrovskou výhodu, že se dá cvičit kdykoli, kdekoli a v jakémkoli stavu. Důležité je však přizpůsobit jednotlivé ásany neboli jógové pozice vašemu zdravotnímu stavu a aktuální kondici.

V případě, že vaše těhotenství probíhá v pořádku a bez jakýchkoli obtíží, nebojte se hýbat. Uvidíte, že se budete cítit mnohem lépe, ať po psychické, tak fyzické stránce.

A jaké to bylo překvapení, když jsem týden po porodu stoupla na váhu a zjistila, že deset kilogramů je najednou fuč… jen tak, aniž bych cokoli dělala. Další měsíc jsem se zbavila dalších dvou kilogramů a po dvou měsících jsem byla nejen na své původní váze, ale dokonce se ztratilo i bříško. Matka příroda je zkrátka mocná.

Nikdy nekončící kolotoč

Popravdě svou váhu jsem během prvních tří měsíců od narození dcery vůbec nestíhala řešit. Koloběh kolem miminka mi dával dostatečně zabrat na to, abych ještě přemýšlela nad tím, kdy a jak budu cvičit. Jediné, na co jsem se snažila více dbát, a to ani ne tak z důvodu váhy, ale spíše kvůli miminku, byla a je strava. Co se týče jídelníčku, nikdy nevynechám snídani. I když někdy neodolám a dopřeji si například domácí koláč, většinou se snažím, aby mi snídaně dodala dostatek energie. A protože mám ráda sladké snídaně, podělím se s vámi o jeden můj oblíbený recept, a to banánové lívance z ovesných vloček.

Banánové lívance z ovesných vloček

Suroviny:

  • 1 vejce
  • 1 středně velký banán
  • 4 lžíce vloček
  • špetku skořice
  • tvaroh
  • kefír
  • olivový olej

Postup:

Nejprve v misce rozmixujte 1/2 banánu, vejce a skořici. K této směsi přisypte vločky a promíchejte. Chvíli počkejte, než vločky trochu zvlhnou, a opět mixujte. Pokud se vám bude zdát směs moc hustá, zřeďte ji kefírem. Směs na lívance by měla být o trochu hustší než klasické těsto na palačinky. Nakonec na olivovém oleji usmažte lívance. Hotové lívance ozdobte tvarohem a kolečky banánu. Lívance můžete ještě vylepšit pár kapkami javorového sirupu.

Myslete na sebe

Ačkoli je samozřejmě na prvním místě miminko, snažím se v jídle neodbývat a plus mínus jíst pravidelně. Když nestíhám, mám vždy ke svačině po ruce alespoň ovoce, zeleninu, kefír či jogurt. Stačí jen sáhnout a nemusíte nic zdlouhavě připravovat.

Kromě jídla je ale rovněž nutné dodržovat pitný režim. K snídani si neodpustím 100 % džus, který si odšťavňuji z ovoce, na které mám chuť nebo které mám momentálně doma. Během dne pak piji vodu a s příchodem chladných dnů mám ráda čaje. Pokud kojíte, určitě si uvařte mnou odzkoušený čaj, který zvyšuje tvorbu mléka. Směs 20 g kmínu, 30 g fenyklu a 20 g anýzu zalijte čtvrt litrem vody a nechte přibližně 15 minut vylouhovat. Tento čaj můžete pít dvakrát denně.

Není posilování jako posilování

I když mám o posilování díky miminku postaráno, je nyní nejvyšší čas dostat se zpátky do kondice, a proto v každé volné chvíli vyrážím na dlouhé procházky s kočárkem. Zároveň jsem se znovu vrhla na cvičení jógy. Ačkoli jsem měla zprvu strach, už na první lekci jsem zjistila, že tělo nezapomíná. Shození kilogramů a nadbytečných centimetrů byl první krok, nyní je na řadě zpevnění. Popravdě jsem zvědavá, jak dlouho bude trvat cesta za znovu zpevněným tělem.

Možná to teď vypadá, že není na místě mít obavy z těhotenských kilogramů, že stejně nakonec samy zmizí, ale není to úplně tak. Důležité je ovšem být v psychické pohodě, nepřejídat se a nezapomínat na to, že těhotenství není nemoc, a proto se musíme i hýbat.

Autorkou článku je Kateřina Doul. Foto: pixabay.com

Přidejte svůj komentář.