Předsevzetí – jak být úspěšní?

Je tady první čtvrtletí roku. S ním se často pojí různá novoroční předsevzetí. Je toho všude plno a s novým rokem se pojí i nový začátek. Zároveň se mohou objevovat i první neúspěchy při plnění předsevzetí.

Určitě je to zajímavá myšlenka, kterou ráda podpořím. Myslím si ale, že začít s čímkoli a dát si nějaké předsevzetí, lze kdykoli. Zároveň si myslím, že když už s tím začneme, měli bychom dodržovat základní „pravidla“. Napadlo mě nabídnout nějaké patero toho, jak s předsevzetími pracovat a ukázat to i na konkrétním příkladu. Jedná se o tipy, které platí v mém osobním životě a několikrát se mi osvědčily.

Při vymyšlení předsevzetí můžete uvažovat buď obecně, co všechno byste chtěli změnit ve vašem životě a k tomu následně vymyslet, jakým konkrétním způsobem toho dosáhnete. Nebo naopak svůj fokus vztáhnout pouze na jednu část vašeho života, např. velmi oblíbené téma „chci začít cvičit“.

  1. Stanovte si reálné cíle, které můžete splnit.

Ne nic, co dobře vypadá, ale víte, že to splnit nemůžete. Seznam děláte pro sebe, nikdo ho neuvidí.

  1. Stanovte si konkrétní cíle/kroky/úkoly.

V jednoduchosti je síla. Pokud například chcete změnit svou večerní rutinu, tak vaším konkrétním cílem není „změna večerní rutiny“. Lepší bude zvolit cíl např. „do večerní rutiny zařadit čištění zubů mezizubním kartáčkem“. Pak už nastává otázka, jakým způsobem toho dosáhnu?

  1. Velké předsevzetí rozkouskujte na jednotlivé dílčí kroky nebo úkoly.

I když budou malinké a bude vám připadat, že je to zbytečné! Čím více jednotlivé části rozeberete do detailu, tím lépe se vše bude plnit a minimálně vám to usnadní cestu začít.

  1. Sestavte si časový plán

Máte sestavený seznam konkrétních cílů a úkolů? Pojďte z něj udělat časový plán a rozplánujte si, kdy přesně jakou věc budete dělat.

  1. Kdy konkrétně začnete?

Konkrétní datum!

Co mi může pomoci? Seznam mých 3 předsevzetí mít po ruce – např. Vytištěný/napsaný v diáři. Vždy si vzpomenu při plánování, že na tyto činnosti nesmím zapomenout.

Jak jsem zmiňovala výše, tak si společně vypracujeme plán na téma „chci začít cvičit“. Níže uvidíte u každého kroku myšlenkové pochody, kterými se doberu ke konkrétním cílům a krokům. Vás, které nezajímá konkrétní plán, tak můžete řádky níže přeskočit.

Foto: pixabay.com. Děkujeme za poskytnutí obrázku zdarma, celý zdroj je pod tímto odkazem


A teď tedy znovu a konkrétněji…

  1. Stanovte si reálné cíle, které můžete splnit

(Chci začít cvičit (to je málo, je potřeba více rozepsat). Budu cvičit sama nebo s někým? Budu cvičit doma nebo si zaplatím nějaké lekce? Co budu cvičit? O co mi vlastně jde, chci cvičit nebo třeba jen dostat víc pohybu do svého života? Vlastně si nejsem jistá, zda je cvičení pro mě. Bude asi lepší dostat do života více pohybu.)

Cíl: Dostat do svého života více pohybu

  1. Stanovte si konkrétní cíle/kroky/úkoly.

(Co to je za bod, jak konkrétní kroky? Prostě se budu víc hýbat… No jo, ale jak toho dosáhnu? Bude to každý den, v kolik hodin, budu sama? Jaký pohyb by mě bavil. Napadá mě chůze, tu miluju.)

  • Po práci půjdu ven na procházku.
  • V den, kdy budu pracovat z domova si během dopoledne protáhnu tělo (jóga, protahovací cviky,…)
  • Nebudu používat výtah, ale budu chodit pěšky po schodech.
  1. Velká předsevzetí rozkouskujte na jednotlivé dílčí kroky nebo úkoly

(To asi znamená vytvoření konkrétního seznamu. Mám pocit, že může být i dost obsáhlý. Někdo si bude muset pořídit nové vybavení/oblečení. Někdo jiný si pořídí rozvrh, do kterého bude pečlivě zaznamenávat, zda se mu ten den povedlo něco splnit.)

Po práci půjdu ven na procházku.

  • Najdu si trasu, která mi bude vyhovovat a když budu mít den, kdy se mi nebude chtít vymýšlet, kam půjdu, tak zvolím přesně tuto trasu.
  • Budu chodit ve sportovním oblečení, které používám na turistiku.
  • Budu chodit 2x a 3x týdně
  • Délka procházky bude minimálně 30 minut svižné chůze, nebo 60 minut pomalejší chůze.
  • Prostor pro procházku si zaplánuji do kalendáře.

Práce z domova a ranní cvičení

  • Po snídani a ranní rutině nesednu k PC, ale vyndám si podložku a zacvičím si nebo se protáhnu.
  • Na youtube si dám do oblíbených videa na protahování a cvičení v délce cca 15-20 minut.
  • Po cvičení si dám 5 minut relaxace v leže.
  • Půlhodinu na cvičení si zaplánuji do kalendáře, aby mě nikdo nevyrušoval.

Pěší chůze místo výtahu

  • To je úkol už sám o sobě.
  • Pro jeho splnění nebudu nosit boty na podpatku (pokud si to nebude vyžadovat situace – např. divadlo).
  • Na schůzku nebo nákup vyjdu o 5 minut dříve, abych se nemohla vymlouvat, že na schody nebyl čas.
  1. Sestavte si časový plán

(Kdy konkrétně budete danou činnost dělat? Do kdy ideálně chcete dosáhnout případného pokroku? Znovu si vezměte váš vytvoření seznam a pracujte na něm.)

Po práci půjdu ven na procházku.

  • Trasu se pokusím vymyslet do 1 měsíce ode dneška.
  • Ze skříně ještě dneska vytáhnu oblečení na turistiku, zjistím, zda je použitelné, či nikoliv.
  • Zamyslím se nad tím, které dny budu chodit na procházky a zaplánuji si to do kalendáře/diáře (už vím, že chci procházku na cca 30 minut). Vzhledem k ostatním aktivitám nebo času tráveného s rodinou. Doporučuji, pokud používáte online kalendář, který lze sdílet, tak jej případně nasdílet s Vaší drahou polovičkou, aby věděla, které dny co plánujete a mohla se připojit.

Práce z domova a ranní cvičení

  • Se cvičením začnu od příštího týdne.
  • Znovu zaplánuji do kalendáře a to od 8 do 8:30.
  • Videa budu hledat průběžně, některá mám dokonce už uložená, tak začnu cvičit podle nich.
  • Vyberu si cvičební plán podle knihy, kterou jsem dostala k Vánocům.

Pěší chůze místo výtahu

  • Začnu hned.
  • Budu myslet na to, že mám chodit pěšky.
  1. Kdy konkrétně začnete?

Už dneska! Po práci si udělám procházku u nás, kde si urovnám myšlenky a zamyslím se, jaká trasa u nás bude ideální, abych ji měla v záloze, když nevymyslím nic jiného.

Ráda bych ještě na závěr zmínila, co je opravdu důležité, tak si po určité době udělat sebereflexi a zhodnotit si, jak se mi daří pracovat s mým plánem. Pro mě je ideální doba po 1 měsíci. Pokud by totiž některé body nefungovaly, tak je potřeba je změnit. Zamyslet se nad tím, proč je nešlo plnit a co udělat jinak, abych byla příště úspěšná.  Nejsme neomylní a může se stát cokoli. Důležitý je však náš postoj. Pokud si nebudete vědět rady, ráda vám pomohu. Tedy alespoň se pokusím.

Jaké plány pro tento rok jste si zvolili vy? Týkají se vašeho životního stylu nebo jsou úplně z jiného soudku, například cestování, zvelebení bydlení aj.? To vše mě zajímá, takže budu ráda, za jakékoli sdílení.

Úvodní foto: pixabay.com. Děkujeme za poskytnutí obrázku zdarma, celý zdroj je pod tímto odkazem


valentyn1

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *