Jak začít podnikat a nenechat se odradit

hp

Je spoustu důvodů, proč byste se do podnikání neměli pouštět. Stejně tak existuje řada důvodů, proč byste krok do nejistoty, ale za to za osobní nezávislostí udělat měli. Odměnou je svoboda, kreativita a skutečnost, že stojíte na vlastních nohách, aniž byste potřebovali berličky sociálních jistot nebo „zázemí“ velké nadnárodní korporace.

Krok první: Nápad

Na začátku každého podnikání musí být nápad. Takový, který zrealizujete a zpeněžíte. Výdělek je totiž ideálním výsledkem podnikání. Záleží samozřejmě na tom, jak k podnikání přistupujete. Buď je vaším snem vydělat velké prachy. Nebo toužíte po nezávislosti a chcete se slušně uživit. Je jasné, že každý má jiné potřeby a jinou představu o svém výdělku. Někomu pro slušný život stačí dvacet tisíc. Jiný potřebuje padesát, další třeba dvě stě. Dnes se každopádně budeme bavit o podnikání, jehož cílem není stát se milionářem, ale získat právě osobní svobodu, živit se kreativní prací, která přináší slušný výdělek.

Nápad, který proměníte v podnikání, může být opravdu jakýkoli. Nejlepší pochopitelně je, když se uživíte svým koníčkem. Dobrou zprávou je, že dnešní doba je otevřená. Stačí jen stejně otevřít mysl. Lidé podnikají v různých oblastech. Někdo si otevře internetový obchod, jiný třeba kavárnu, kde podává raw food, někdo poskytuje nejrůznější terapie, masáže nebo konzultace, jiný začne vařit marmelády, snídaňové kaše nebo péct vlastní sušenky.

Krok druhý: Plán

Nemám ráda takové ty manažersky a odborně znějící slova. Jedním z nich je business plán. Zní to vznešeně a mě tohle spojení vždycky trochu iritovalo. Skutečností ale je, že bez plánu to nejde. Takže vezměte obyčejnou tužku, pastelku nebo propisku a papír. Pište: co budete vyrábět/nabízet. Kdo budou vaši klienti. Co vše musíte zrealizovat (koupit doménu, vytvořit stránky, pronajmou obchodní prostory, kontaktovat dodavatele…). A hlavně – jaké budou vaše ceny a kolik klientů musíte obsloužit, abyste si vydělali nejen na nájem a provoz, ale taky na sebe.

V téhle fázi si hrajte. Udělejte si třeba nástěnku (schválně nechci napsat motivační), kam napíšete, kolik chcete první měsíc vydělat, kolik vyděláte za rok. Napište na ni chválu na své produkty a služby. Vyzdobte ji symboly úspěchu a prosperity.

Krok třetí: Realizace

Tady už jde do tuhého. Podaří se vám najít prostory, pracujete na webových stránkách, už jste se dokonce sešli s dodavateli, vyrábíte letáky a vše šíříte mezi známé. Pozor. Může přijít drobný zádrhel – třeba v reakci vašich bližních a přátel. Když jim sdělíte svůj záměr, možná se ušklíbnou, v jejich oku uvidíte pochybnost, kterou vystřídá závist. „A to si myslíš, že tě uživí?“, budou se snažit podlomit vaši důvěru v sebe sama. V takovém okamžiku si před sebou přestavte neviditelnou zeď nebo se „zabalte“ do pomyslné ochranné bubliny. Prostě takové škarohlídy neposlouchejte. Proč by to nemělo jít? Lidé se živí různými věcmi! Neobhajujte se. Klidně nereagujte. Nechte takového „přítele“ být a jít.

1364888_73442517

Krok čtvrtý: Výdrž

Možná taky rádi čtěte příběhy úspěšných. Obyčejných lidí, kterým se podařilo rozjet vlastní pekárnu na malém městě. Nebo začali šít, vyrábět domácí pesta, vymysleli nějakou skvělou službu… Většinou je jejich příběh doplněn fotografií, která je úžasně pozitivní a barevná. Je to dobře, protože takoví lidé inspirují. Na druhou stranu se může zdát, že svého úspěchu (rozuměj nezávislosti a kreativní obživy) dosáhli levou zadní.

Nic ale není snadné a k vysněným cílům zpravidla vedou klikaté a hrbolaté cesty. Proto nepolevujte. Vydržte. Zatněte zuby. Perte se s úřady, konkurencí, závistí a třeba i počátečním nedostatkem klientů. Pokud jsou vaše služby nebo produkty připravované s láskou a péčí, zákazníci si je najdou. Využijte všechny možné cesty, jak dát o sobě vědět: letáky, web, Facebook, veletrhy, setkání s podobně smýšlejícími lidmi nebo začínajícími podnikateli. A hlavně – nebojte se o svém podnikání mluvit s nadšením.

Krok pátý: Úspěch nebo krach

Co když se to nepodaří? No a co, tak to zabalíte a půjdete třeba na pivo. Není ostuda zkusit podnikat a zkrachovat. Ostuda je mít nápad a nezkusit to! Bojíte se posměváčků, kteří na vás z teplého místečka budou ukazovat prstem? Ať ukazují. Vy jste měli tu odvahu a alespoň jste se zkusili postavit na vlastní nohy. Nevadí, když to náhodou nevyjde. Zkusíte to příště, poučeni se vyhnete některých chyb a třeba to vyjde…

Ale dost negativního. Věřte v úspěch. Přijde. Až za vámi bude první měsíc, kdy si na sebe vyděláte svým vlastním nápadem, svým vlastním podnikáním, radujte se. Neusínejte ale na vavřínech. Podnikání potřebuje péči. Hýčkejte si ho, vychovávejte ho, ať roste v sebevědomou a asertivní bytost. Buďte taky připraveni na to, že úspěch zpravidla doprovází závist. Kromě toho se na vás mohou začít lepit i různí přicmrndávači, kteří se budou chtít u vás ohřát. Nebo jim naopak půjde o to, aby zjistili, že třeba na tom nejste zase tak dobře, jak se může zdát.

To vše by vám mělo být jedno. Do podnikání jste přece nešli pro to, aby vás někdo obdivoval, blahopřál vám nebo se vám klaněl. Nikdy nezapomínejte na své hodnoty. Třeba na nezávislost. Touha po ní přece stála na začátku vašeho podnikání.

Ať se vám daří a každý den je úspěšný v těch nejkrásnějších detailech.

Jana Poncarová

 

 

Přidejte svůj komentář.