Rozhovor: Úspěch přijde, když vás práce baví

Před několika lety se jako čerstvá absolventka chopila rozjezdu pobočky jazykové školy JIPKA v Plzni. Vypracovala se na pozici generální ředitelky. Mladou a úspěšnou manažerku, Martinu Novákovou, jsme požádali o rozhovor, ve kterém prozradila, jaký je její recept na úspěch, jak zvládnout kariéru a zorganizovat si čas.

Jste úspěšná mladá žena. Podařilo se Vám rozjet pobočku jazykové školy JIPKA v Plzni a v současné době působíte jako generální ředitelka této jazykovky v Praze. Co stojí za Vaším úspěchem?

Věřím tomu, že pokud chce člověk uspět, musí ho daná práce opravdu bavit. Pro mě je práce nejen povinností, ale zčásti i koníčkem, kterému jsem ochotna věnovat i své volné chvíle Je však třeba nalézt vnitřní rovnováhu, díky které se budete cítit se svým životem spokojeni, že je všechno tak, jak má být.

Důležité je mít otevřenou mysl, nezajet do starých kolejí, sledovat nejnovější trendy a zároveň hledat nové a nové příležitosti. Jen tak se lze posouvat neustále dopředu. Mnohokrát jsem se setkala s lidmi, kteří pracovali v oboru např. jeden rok a nabyli pocit, že všechno vědí, mají dostatečné zkušenosti na to, aby radili ostatním, ale nebyli ochotni přijmout jiný názor. Takoví lidé to dalekou nedotáhnou.

Pro spolupráci si vybíráte především ženy. Proč?

Ano, je to tak, ale pokusím se to trochu více upřesnit. Co se týče lektorů a překladatelů, řekla bych, že je to tak 60:40 ve prospěch žen. Pro tyto pozice vybíráme nové zaměstnance na základě přísného výběrového řízení, přičemž kritériem pro nás jsou v první řadě profesní předpoklady a poté také lidská stránka. Snažíme se být jazykovou školou, kde působí sympatičtí lektoři a lektorky. Jejich hlavní úkol je studenty namotivovat ke studiu tak, aby se jazyk nejen naučili, ale získali k němu i vztah.

Co se týče interních zaměstnanců, tedy zaměstnanců, se kterými jsem každý denně v kontaktu, v 95 % se jedná opravdu o ženy. V první řadě je to dáno především tím, že oproti výše zmíněným pozicím se do výběrových řízení na interní pozice, jako je koordinátor/ka jazykové výuky, překladatelských služeb, recepční, marketingové/ho manažera/ky, atd. hlásí téměř výhradně ženy. Vysvětluji si to tak, že oblast jazykového vzdělávání je více zajímá.

Já osobně s ženami velmi ráda spolupracuji. Jsou organizačně velmi schopné a pečlivé a velice dobře zvládají stresové situace. Především v dobách zápisů, kdy máme práce nad hlavu. Velmi oceňuji nasazení, se kterým se do své práce pouštějí a jak ji zvládají. Dokážou táhnout za jeden provaz, což se vždy odrazí na výsledku.

Ačkoli stále více žen pracuje v manažerských pozicích, občas se můžeme setkat s tím, že v některých oborech na nás koukají trochu přes prsty. Setkala jste se s nějakými negativními tendencemi?

Při jednání s českými partnery jsem se s negativními tendencemi, které by se týkaly toho, že jsem žena, nesetkala. Když se podíváte na přední jazykové školy, zjistíte, že většinu z nich úspěšně vedou ženy. Náš obor ženám doslova přeje.

Na druhou stranu mám za sebou ale také nepříjemnou situaci, díky které chápu, jak se musí některé ženy, prosazující se v mužském oboru, cítit. Při jednání s nejmenovanými zahraničními partnery z východu jsem pocítila odstup, nedůvěru a neochotu jednat se ženou. Musím říci, že mě to opravdu nemile překvapilo a uvědomila si, jak moc jsem ráda, že žiji v Čechách.

Co na své práci milujete? A co je naopak někdy těžší?

Miluji to, co dělám, protože věřím, že to má smysl. Pomáháme lidem zlepšit jejich jazykové znalosti. Automechanikovi, který se rozhodne zdokonalit se v němčině, aby mohl vyrazit pracovat do zahraničí. Paní, která se rozhodla naučit italsky, protože si dcera vzala Itala a ona si přeje se s ním dorozumět. Slečně, která má zvládnout maturitu z angličtiny, ale na státní škole mají špatnou lektorku. Každý má svou vlastní motivaci ke studiu jazyka. My se snažíme ke každému klientovi přistupovat individuálně a pomáháme mu jeho cíle dosáhnout. Ten pocit, když nám klient přijde poděkovat, za to rozhodně stojí.

Další věcí, proč mám svou práci ráda, je, že se obklopuji lidmi, kterým věřím a na které se mohu spolehnout. Není nic lepšího, než když přijdete do práce a cítíte se v ní dobře. A v neposlední řadě je to nezávislost. Sama si organizuji svůj pracovní čas.

Na druhou stranu mám odpovědnost za celou společnost, s čímž souvisí i povinnost činit závažná rozhodnutí a podniknout příslušné kroky, např. rozvázat pracovní poměr. Rozhodně se nejedná o nic příjemného, ale bohužel i toto je součástí mé práce.

Co byste doporučila mladým ženám, které se aktuálně rozmýšlejí, kam se vrhnou po škole. Jaký je Váš recept na úspěch?

Především nebát se výzev a odpovědět na inzerát, i když se na první pohled nemusí jednat o vysněnou práci s vysokým příjmem.  Postupem času se může ukázat, že právě toto je ideální práce, která vás bude naplňovat, a v rámci které se můžete profesně posouvat dále. Nebo díky ní získáte praxi potřebnou pro dosažení vysněné práce.

Zpočátku určitě není ostuda něco nevědět, důležité je nebát se zeptat, vše si poznamenat, abyste se k tomu kdykoli mohli vrátit. Je třeba umět přijmout kritiku a mít otevřenou mysl. Dobrá nálada a optimismus jsou dalšími pozitivními aspekty, které mohou k úspěchu dopomoci.

Život není jen o práci. Co ráda děláte ve volném čase?

Během týdne ráda chodím s přáteli na kávu či sklenku dobrého vína, zajdu si do divadla, kina, či si přečtu dobrou knihu. O víkendu si ráda zajdu na výstavu, nebo se jen tak procházím centrem Prahy. Baví mě objevovat nová místa, ať už je to např. příjemná kavárna zapadlá v uličkách Malé Strany, nebo méně známá historická památka.

Mým velkým koníčkem je cestování a poznávání nových kultur. V loňském roce jsem navštívila Kubu, letos se chystám na Srí Lanku. Ráda zjišťuji, jak se žije lidem jinde, jak se napříč světem liší hodnoty a mentalita lidí. Kuba byla v tomto ohledu velmi zajímavá a poučná.

Prozradíte na závěr několik tipů, jak si organizujete čas, abyste zvládla náročné povolání a měla čas i na rodinu a koníčky?

Je třeba, aby byl čas věnovaný práci efektivní. Nemusíte v práci trávit 14 hodin denně, abyste byla úspěšná. Musíte si umět čas dobře zorganizovat. Já si každé ráno, než jdu do práce, zrekapituluji, co mě čeká, co musím bezpodmínečně zařídit a ihned ráno se na to rovnou vrhnu. Samozřejmě se každý den objeví nové a nečekané záležitosti, které musím okamžitě vyřešit. Nicméně mám stále na vědomí, co je opravdu důležité, co musím zvládnout já sama, a co mohou vyřešit jiní. V mé pozici je bezpodmínečně nutné umět práci přerozdělovat a důvěřovat svým zaměstnancům, že situaci zvládnou. Díky tomu mám čas na své blízké i koníčky.

V dnešní uspěchané době často od svých známých slýchávám, že nestíhají, mají práce nad hlavu. Přitom všichni máme denně k dispozici 24 hodin. Jednoduchou matematikou lze dojít k tomu, i když pracujeme 10-12 hodin, 8 hodin spíme, máme stále k dobru 4-6 hodin. Je už na nás, zda přijdeme domu a pustíme si televizi, nebo raději vyrazíme ven s přáteli, otevřeme si knihu, nebo si půjdeme zaběhat. Já rozhodně preferuji druhou variantu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *