Rozchoďte to. Zhubnete a budete líp žít

Chůze

Nejzdravější srdce prý mají amazonští indiáni. Vděčí za to dlouhé chůzi. Muži každý den ujdou 17 tisíc kroků denně, ženy o tisíc méně. Díky chůzi mají skvělý krevní tlak, srdeční tep, nízkou hladinu cholesterolu. A vůbec se jim vyhýbají civilizační choroby. Tak pojďte taky chodit. Kamkoli a kdykoli.




Začněte třeba tím, že budete chodit tam, kam jste dřív chodili pěšky, ale z nějakého důvodu už tam pěšky nechodíte. Vzpomínáte? Bylo to fajn. Zapovídali jste se s náhodnými kolemjdoucími, známými i neznámými, nebo s paní, která prodává na trhu čerstvé bylinky. A víc jste žili.

Auto u baráku

Když jsme u chůze, mám trochu nevýhodu. Auto parkuje před domem, kde bydlím i pracuju. A občas mě vyloženě láká. A já se nechám. Většinou s sebou vozím větší ohařku. Naložím ji do auta a za chvíli vystupujeme u lesa. Tam si zaběháme. Cestou zpátky nakoupíme. Je to pohodlné.

Pohodlnost. Kvůli té populace kyne. Přestože jíme zdravě, běháme a v peněžence máme permanentky do fitek, tloustneme. Chybí nám přirozený pohyb. Chůze.

Nebo se vám ještě nestalo, že jste viděli relativně mladého muže, který sice vlastní luxusní vůz, ale zároveň je majitelem neatraktivního pupku a jeho neelegantní výstup z vozu doprovází ještě méně elegantní funění?

Aspoň 45 minut denně

Jak dlouhá je zdravá chůze? Alespoň pět kilometrů denně, což je zhruba 45 minut. Abychom při chůzi i hubli, mělo by to být zhruba 10 000 kroků, u mě to vychází asi na 7 kilometrů.

Přesná čísla jsou zbytečná. Každý z nás má jinak dlouhý krok, jiné tempo a roli hraje i obtížnost trasy. Jednoduše řečeno: pokud chcete zdravě chodit a dělat svému tělu i duši dobře, ujděte denně svižně minimálně půl hodiny. Pokud chcete hubnout, přidejte ještě alespoň čtvrt hodiny.

Změřte si to přes mobil

Milujete appky? Potom si chůzi můžete snadno změřit. Vybrat si můžete z různých krokoměrů a aplikací. Jednoduše ale stačí obyčejné hodinky. Pokud chcete mít jistotu a mít měření přesnější, stáhněte si do telefonu například Runkeeper. Tuhle aplikaci používám na běh i na chůzi. Když chodíte ven bez telefonu i bez hodinek, pořiďte si krokoměr.

Změňte jídelníček a zhubněte

Jestli chcete zhubnout a svoje tělo zpevnit jenom chůze nestačí. Omezte alkohol a přísun sacharidů. Sacharidy nahraďte proteiny. Ty najdete v libovém masu, nebo třeba luštěninách. Před každým hlavním jídlem zkuste nejprve sníst trochu čerstvé zeleniny. Snažte se o pestrou stravu. Nesolte příliš. Sladké a ovoce nechte spíš na ráno. Pijte hodně vody.

A hlavně si chůzi nebo běh užívejte. Nestresujte se a radujte se z maličkostí. Zní to jako klišé, ale funguje to. Protože: „Jen pro ten dnešní den…“ 🙂

Autorkou článku je Eva Maříková. Foto: autorka

Přidejte svůj komentář.