Jak správně pít?

cocktail-585315_960_720

Ovoce a zelenina jsou pro zažívání tou nejšetrnější stravou. Kromě toho, že zasytí, dodají i spoustu vody obohacené o vitaminy a minerály. Tím významně přispívají k dodržování pitného režimu. To tvrdí Jiří Cingroš, autor knihy Sám sobě doktorem, který se dlouhodobě zabývá zdravým životním stylem a dělenou stravou.


Jiří Cingroš vyléčil své matce, která má dnes něco přes 70 let, téměř úplně zničený žlučník. To vše jednoduchou přírodní metodou, jejíž hlavní složku tvoří ovoce a zelenina. Je přesvědčený o tom, že strava založená z velké části na ovoci a zelenině, je jediným účinným prostředkem ke kompletní očistě těla zaneseného toxiny. „Vypití půl litru čerstvé ovocné či zeleninové šťávy denně představuje nejrychlejší a energeticky nejméně náročný způsob, jak tělu dodat potřebné živiny důležité pro stavbu a obnovu buněk vašeho těla,“ píše Jiří Cingroš ve své knize.

Nulové nároky na energii

Ovoce a zelenina žaludkem prochází za 20–30 minut. Odbourávají se až ve střevě, kde předávají výživné látky okamžitě do krve. Jedná se zejména o enzymy, které jsou zodpovědné za trávení. Z toho všeho plyne, že ovoce a zelenina nemají téměř žádné nároky na energii. Tu naopak díky své jednoduché, rychlé a snadné stravitelnosti tělu šetří, aby ji následně mohlo využít k vyloučení jedovatých odpadních látek. „Proto jsou ovoce a zelenina nejlepšími prostředky ke zhubnutí,“ vysvětluje Cingroš. K vyloučení škodlivin je zapotřebí také velkého množství vody. A protože ovoce a zelenina jí obsahují skutečně dost, jsou pro detoxikaci těla jako stvořené.

Pocit žízně není zdravý

Každý, kdo se začal zajímat o zdravý životní styl, jistě ve zvýšeném množství zařadil do jídelníčku ovoce a zeleninu. Pokud se to stalo i vám, možná jste si všimli, že najednou nemáte takovou potřebu pít. Jistě, všichni víme, že bychom neměli pít pouze tehdy, když máme žízeň. „Protože pocit žízně není vůbec zdravý,“ jak s úsměvem říká Jitka Kocurová v Účastnících zájezdu coby lascivní průvodkyně Pavlína alias Pamela.

Voda, kterou můžeme sníst

To však tak úplně 100% neplatí v případě ovoce a zeleniny. Spolu s nimi totiž do sebe dostáváme ohromné množství organické vody. Tedy vody v prapůvodní přírodní formě, která je obohacená o cenné vitaminy, minerály, enzymy a přírodní cukry. Takové, jaké nám může dodat pouze čerstvé ovoce a zelenina. Naše tělo je proto hydratované a ztrácí zvýšenou potřebu doplňovat tekutiny. Samozřejmě to neznamená, že když budeme jíst hodně ovoce a zeleniny, nemusíme vůbec pít. Znamená to jen, že potřebujeme pít méně.

Smoothies a ovocné šťávy

Kromě množství organické vody a schopnosti očistit organismus od odpadních látek, působí ovoce a zelenina v těle zásaditě. Tím neutralizují kyseliny a zasluhují se o harmonické uspořádání vnitřního prostředí. Díky vysokému obsahu vitaminů C a E, které blokují tvorbu a působení škodlivin, mají i výrazně omlazující účinky.

Vegetarián, který se dožil 116 let

Řada vědeckých studií rovněž dokázala, že dostatečná konzumace ovoce a zeleniny působí jako preventivní opatření proti všem výstelkovým nádorům: „Vědci dokonce stanovili pořadí největší účinnosti v tomto směru: hlávkový salát, mrkev, zelenina se zelenými listy, květák, citrusy, brokolice, cibule, česnek a šalotka, zelí a brambory,“ upřesňuje Cingroš a dodává, že se jedná o syrovou a živou zeleninu a ovoce a nikoliv o konzervovanou či vařenou. Odvolává se přitom na průkopníka vegetariánské stravy dr. Normana Walkera, který zemřel v americkém státě Arizona ve věku 116 let.

Kateřina Lukášová

Přidejte svůj komentář.